Opbouw Modulebaan

Het idee van een modulebaan is om de inbreng van leden, lees de modules die samen een geheel zijn per bouwer groep te koppelen door middel van Black Boxen die gesloten zijn aan de bezoekers zijde. Een modulebaan van een club ziet er zo uit. Voordelen zijn dat een modulebaan verschillende opstellingen kent en het is makkelijk te vervoeren. Maar bij deze modulebaan is dat anders want er is maar een bouwer en de volgorde is altijd hetzelfde omdat het nagebouwd is uit het grote voorbeeld. Om het principe van een modulebaan uit te leggen gaan we uit van een algemene modulebaan. 

 A = Black Box                                                                                                                                                            B = Een Module                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het principe van een Black Box. Een Black Box is om verschillende modules van verschillende onderwerpen toch aan elkaar te kunnen koppelen. Een Black Box is aan de bezoekerszijde gesloten waardoor de trein even uit beeld is. Black Boxen kunnen verschillende afmetingen hebben zolang je de afmetingen maar met elkaar afspreekt. Meestal dienen ze om verschil in het spoor op te heffen dan liggen er flexibele rails in de Black Box. Ik heb twee Black Boxen gebouwd die als keerlus dienen.

 

 

 

 

De module heet een grondplaat met een diepte van 40 cm en een vrije lengte in stappen van 10 cm. Er kan dus door de bouw(er) groep zelf gekozen worden voor een werkbare lengte van de module. Dit kan worden bepaald door een mooie scheiding tussen de modules die goed kan worden weg gewerkt door het landschap of door de (on)mogelijkheden van het vervoer… etc… Ik heb gekozen voor een vaste lengte voor mijn modulebakken om die op 120 cm te houden. Omdat het een mooie maat is om op te bouwen en het is goed voor het milieu. Waarom dan? Bij het zagen van een plaat hout heb je op deze manier niet zoveel zaagafval,

De frieslijst is een lijst waarachter de verlichting word weggewerkt. Ik ben uitgegaan van een frieslijst die wordt bevestigd aan de black box waar tussen de modules worden geplaatst (daar moeten we dan nog een universele standaard voor bedenken) met een hoogte van de lijst van 15 cm. De twee kopse kanten vallen tussen de zijkanten.

De achterwand wordt tegen de zijkant van de module geplaatst en moet een paar cm langer zijn (in zijn geheel) als de black box waardoor die ook tegen de achterkant van de black box komt te zitten waardoor het een mooi afgesloten geheel wordt. De achterwand moet 45 cm hoog zijn gemeten vanaf de grondplaat. Er kan gekozen worden voor een vaste achtergrond (vast aan de module) of een systeem waarbij deze los geplaatst worden. De afmetingen voor de achterwand van deze modulebaan zijn 120x70 cm en dat houdt in dat er een tussenruimte is van 40 cm. Iets kleiner als de standaard.

De grondplaat van de module is 40 cm diep met een vrije lengte in stappen van 10 cm. De grondplaat valt over de zijkanten en tegen de achterwand. Ik heb het anders gedaan. Bij mij ligt het hout 9 mm verzonken in de bak. Waarom? Om zo de hoogte van de Marklin C-Rails op te vangen en om later het ballastbed van Marklin weg te werken. Het spoor wordt gelegd op een multiplex plaat van 0.9 mm waarop het spoor wordt gelegd. Als voor het landschap een hogere dijk nodig is moet de hoogte van de zijkant hierop worden aangepast. ook moet ervoor worden gezorgd dat het mooi aansluit op de black box.