Bovenkerk en de spoorsplitsing Bovenkerk

De trein kan vanaf station Bovenkerk twee kanten op. Naar Uithoorn en naar Aalsmeer. Om eerlijk te zijn dacht ik nog niet zo heel lang geleden dat Bovenkerk een station was met enkel spoor. Maar dat is niet zo. Bovenkerk heeft dubbel spoor. Daar kwam ik achter toen ik op de website van het Utrechts Archief op de tekeningen van de route stuitte. Een stationsgebouwtje met aan beide kanten een perron en een abri. Het linker spoor buigt af naar de Schinkeldijk en het rechter spoor gaat naar Uithoorn.

 

Op de spoorsplitsing stond een baanwachterswoning. Een baanwachterswoning van het type Dubbele Pendule. Meer valt er eigenlijk niet te vertellen. Zo simpel was het. De Dubbel Pendule met het nummer 37 staat nog steeds op de plek waar vroeger de splitsing was. Tegenwoordig is er nog steeds een soort van splitsing maar nu voor de ETA die op dit punt hun trams laat driehoeken en terugkeren naar het Haarlemmermeerstation. De foto onder laat de situatie in het najaar van 2015 zien. Ik heb nog geen foto's kunnen vinden van de situatie in 1915 (alleen een plaatje).

Over de spoorsplitsing heb ik nog wel een leuk verhaal gehoord van mijn grootmoeder die lange tijd langs de Aalsmeerderweg en dus het spoor heeft gewoond. Als mijn grootmoeder met een vriendinnetje met de trein ging stapte ze altijd op in Aalsmeer Oost. Dat was immers minder verder lopen dan het grote Aalsmeer. Met de trein ging ze naar Amsterdam. Omdat de trein op de heenweg rechtstreeks naar Amsterdam ging was dat altijd goed verlopen. Terug meestal ook. Totdat mijn grootmoeder bij Bovenkerk een keertje in de verkeerde trein zat en richting Uithoorn dreigde te gaan. Nog net op tijd kwam de conducteur eraan en heeft er zelf voor gezorgd dat ze op de goede trein kwam.

 

 

 

 

Dan alvast een klein voorproefje op de modules. De trein komt vanuit de Black Box de baan oprijden en stopt op station Bovenkerk op het perron wat naar Aalsmeer gaat. Dan komt de trein bij de spoorsplitsing de Dubbele Pendule tegen en rijdt standaard voor de Dubbele Pendule langs. Het spoor wat richting Uithoorn gaat loopt dood op de achterwand en ziet er wat verlaten uit. De eyecatcher op de module wordt toch wel de Dubbele Pendule die als H0 model ontwikkeld is in samenwerking met Markenburg. En natuurlijk station Bovenkerk.

 

De module van de spoorsplitsing met de Dubbele Pendule zal naar verwachting eind 2017 klaar zijn. Daarna volgt station Bovenkerk. Tot die tijd is hier een foto te zien van het productiemodel van de Dubbele Pendule die tevens op bestelling in H0 en N leverbaar is.